7 dagar utan köpemat

Jag brukar oftastvis inte sitta hemma hela dagarna utan förser mig rikligt med arbete och aktiviteter. När man är borta under större delen av dagen så kan det hända att man köper lite mat för att inte bli alltför grinig eller så är man bara sugen helt enkelt. Jag faller ofta offer för en snabb cheeseburgare eller två, en lunchträff med vänner, ibland så orkar jag inte göra matlåda utan tar med mig kontokortet till närmsta lunchställe eller så köper jag hem mat för att jag inte vill laga något. När jag växte upp fanns inte denna möjlighet. Min mor var kreativ (eller så var vi helt enkelt inte speciellt rika) och hade alltid med sig matsäck till mig och min bror och jag fick alltid mat med mig när jag åkte någonstans. Varför gör man inte sånt längre?

Nyligen när jag jobbade under några skolkonserter insåg jag att dessa små krabater som satt och fikade verkade inte minsta olyckliga över att ha medhavd lunch med sig. De tuggade glatt i sig pannkakor, ostmackor, köttbullar och den obligatoriska frukten.

Detta långa utlägg leder till jag jag har denna vecka inte försett mig med köpemat utan ska jag ut så får jag packa med mig mat och laga allt hemma. Jag insåg att mycket av mina besparingar går till små matköp, så förhoppningsvis leder detta till något bra.

Lyckligvis var jag och min far och storhandlade i måndags och sedan packade mamma med mig lite rester från julen så jag har inte behövt konka med matkassar. Jag besökte mellandagsreanimg_20161229_103046 (BIG MISSTAKE!!!) och träffade vänner som tatuerade sig och istället för att köpa med lunch så bredde jag 3 ostmackor, kokade en termos med kaffe och tog med mig tre clementiner (gissa hur många vi var!). Istället för att smita in till McD och slänga i mig en burgare gåendes som jag gjort så många gånger när min mage kurrar så tog jag mig en macka. Hur lätt som helst! Sedan skulle jag träffa en vän som mellanlandade och packade ner lite vin i en termos samt hemmagjorda snickerskakor (tack mamma och pappa för termosen som jag fick i julklapp).

Ett litet misstag som begicks var att jag en kväll köpte en 0,5l fanta lemon flaska utan att tänka mig för. Men det pratar vi inte om mer.

Jag fick anstränga mig att komma på roliga maträtter för att inte få lusten att köpa med mig något hem eller beställa en pizza online. Jag gjorde vietnamesiska vårrullar (alltid lika gott!), risotto och blomkålsvingar. Det enda som krävdes var lite energi och självdisciplin. Det negativa var att jag förbjöd migsjälv att ut och dricka och äta med vänner. Givetvis hade jag kunnat sitta på en restaurang med mina vänner och dricka vatten men jag tror inte det skulle uppskattas hos personalen. Istället satt jag hemma och åt och drack.

Vad har jag lärt mig? Ja, ibland kan jag ju unna mig mat och dryck i sällskap någon kväll sådär men annars har jag ju fullt fungerande händer som jag kan använda till att storhandla, packa matsäck och laga lunchlådor. Jag låg hemma en kväll och åt corn flakes direkt från kartongen, se! händer är bra att ha. Jag antar att jag sparade en del pengar också denna vecka eftersom varenda köp blev en tankeställare. En 7 dagar som gick bra! (vi pratar inte om fantan!!!)

Kommentera

