7 dagar utan smink

Inte den svåraste veckan men jag trodde aldrig att det skulle väcka så här mycket tankar. Jag älskar att jag har valmöjligheten att sminka mig. Jag använder smink för att förstärka mitt ansikte. Mina ögonbryn on fleek‎, mina gosiga fluffiga kinder blir rosigare och mina voluminösa röda läppar har jag saknat. Det är en del av mig som jag älskar och trivs med att uttrycka.

Jag fick inspirationen utan Try Living with Lucie för hela :7 dagar: serien. Om ni har tid över så kolla i henne och se om ni vågar testa något av det som hon håller på med. I ett avsnitt kör hon 5 dagar av hudvård och inget smink.

När jag såg detta för flera månader sedan skrev jag genast upp det på min lista av :7 dagar:s aktiviteter och det är nu dags. Givetvis behövdes det lite planerande. Smink är inte den största delen av min identitet men jag gillar verkligen att man kan förvandla sig själv med smink. Jag umgås i kretsar då smink inte är den dominanta faktorn så på så sätt är det bara i mitt egna huvud som jag kommer att ha ”problem”. Jag är något av en ögonbryns-fetisch och trots att jag oftast ser osminkad ut har jag alltid min krigsmålning på mig med ögonbrynspenna, rouge och bronzer även om det inte kanske är märkbart. Det är det jag fruktar mest, mina ögonbryn. Jag har aldrig varit utomhus utan min penna påmålad. Det sitter ju givetvis i mitt egna huvud så det får vi se hur det utvecklas.

Under min ungdom och studieår var jag väldigt intresserad av smink och givetvis sminkade jag mig dagligen och följde ett antal YouTube-gurus som gav tips om den senaste eyeliner trenden och så vidare. Ögonbryn och läppar brukar jag alltid satsa så nu får det väl bli cerat.

Jag har en standard rent generellt att jag ska se hygieniskt korrekt ut. Innan när jag sminkade mig kunde jag komma ‎undan med att inte kamma håret och fixa annat eftersom sminkningen vägde upp. Men denna vecka kommer jag inte lika lätt undan med det. Min morgonrutin blev extremt enkel och tidseffektiv. Jag tvättade mitt ansikte, borstade tänderna och sedan smörjde in mig med Nivea after shave (underbar primer för de som älskar smink). Sedan var jag färdig.
Jag förstår kvinnor förr i tiden som ville vara fina och gjorde håret fint med blommor, smycken och annat krusidull‎. För det sitter så kulturellt inpräglat att när man inte sminkat sig så måste man väga upp med något annat för att visa sig fin och att man ansträngt sig. Så eftersom jag inte kände mig tillräckligt fin, vilket är helt sjukt (!) så jag lade ansiktsmasker, fixade håret bara för att känna mig fin. För mig själv. Inte för någon annan. Vilket var knäppt.
Jag var på en ”dejt”, och orsaken att jag säger det inom citattecken är en helt annan historia, och då kunde jag ju inte sminka mig, jag satte upp håret i en slarvig knut och har aldrig känt mig mer obekvämt bekväm i hela mitt liv. Min tanke var att om min dejt tycker om mig så kommer hen att få sen mig osminkad förr eller senare.
Vad kan man säga om veckan? Jag är glad att den är över. Jag har alltid älskat valmöjligheter och det har jag saknat. Det jag även saknat är den ritualen man har när man gör sig ordning för dagen när man sminkar sig och pysslar om sig själv. Jag gjorde ju ansiktsmasker men det kändes lite som samma grej.  Det var skönt att inte misslyckas med en vecka och att jag ”höll ut”. Jag är nöjd med mig själv att jag gick på dejt utan smink och det verkade som om han inte blev helt avskräckt eftersom jag ser ut som en 12-åring utan smink, men det kanske är det som är skrämmande (att han kanske är p*dofil).
Till sist vill jag lägga upp en bild på min idol, Frida Kahlo. Jag önskar att jag hade hennes ögonbryn.
frida-kahlo_self-portrait-with-hummingbird1

Givetvis när jag planerat att inte köra med smink i en veckas tid så publicerar Buzzfeed ett klipp innan jag hunnit utföra det så det kan ni också hålla till godo med.

Kommentera

