Ett riktigt praktiskt tips.

Men först och främst, tack och lov för Cecilia! Den här stackars bloggen hade ju varit ett minne blott om det inte vore för den pärlan. Hon har jobbat på bra och sett till att ni har fräscha utmaningar att läsa om och jag vågar gissa att ni inte ens haft tid att sakna mig.

Med det sagt hoppas jag att taget i min egen krage nu är någorlunda starkt för att detta ska slippa vara ett one-night-write. Det hade ju varit fasligt synd..

Till saken.
Jag älskar att planera. Alltså jättemycket älskar jag det. Jag tycker mycket bättre om att planera och drömma om saker än att faktiskt göra saker. Beroende på vad som är planerat dock så brukar misslyckandet med att genomföra det planerade ofta lägga sordin på det som en gång var så noga planerat. Man ska därför inte planera saker som man egentligen inte vill/behöver/tänker göra. Det blir liksom bara massa fält i listan som man inte kan bocka av. Och det är inte bra för självförtroendet. Med andra ord så blir värdet av planeringen/drömmandet så mycket högre när det faktiskt genomförs. Där finns ett tydligt samband som ingen må rucka, det vågar jag lova.

Nu har det snöat i två dagar (yay!), visserligen inga massor, men det är ändå mycket trevligt och har medfört en hög mysfaktor hos mig. Vilket innebar att jag börjat planera lite för jul- och vinter-stök. Hade väl i ärlighetens namn både fler och bättre skäl än just snöfallet men det blev droppen. Alltså lyssnar jag på julmusik medan jag skriver detta. Så ni vet. Och jag kanske också bör påpeka att detta tips främst vänder sig till de av er som känner att ni helst planerar analogt. Hur ni digitala planerare gör vågar jag inte lägga mig i.
När man har en del småpyssel att planera som det gärna blir i sådana här sammanhang så kan det lätt bli en aning rörigt i huvudet/almanckan. Det blir många listor och många nya listor när de andra kommit bort eller saker tillkommer och man behöver omprioritera.
Börja med en grovskiss på vad som ska göras.

Typ ”Inför jul”:
1. Fixa gran
2. Griljera skinka
3. Rota fram pynt
4. Titta på julskyltningen
5. Dricka massa glögg
6. Et cetera..

Eller vad du nu vill.

Sedan brukar jag helt sonika samla mina gömmor av sticky notes i något mindre storlek (kan naturligtvis vara stora också, men ni kommer snart förstå varför det är typ bäst med lite mindre varianter) och skriva ner olika sysslor/inköp/planerade göranden på enskilda lappar. En del är kanske självklara att klumpa ihop, exempelvis ”Dricka massa glögg & äta görmånga pepparkakor”. När detta är gjort har du alltså ett antal mindre lappar som du kan distribuera i din almanacka (Filofax) där det passar sig bäst. Hur skiljer sig då detta från att helt enkelt skriva in det när du tänkt göra det? Jo, för att det här systemet är oerhört förlåtande mot det stressade fenomenet ”hann inte idag” och ”det där kommer jag ihåg ändå”. För du hinner säkert en annan dag men du kommer definitivt inte ihåg det ändå – du har hur mycket som helst att tänka på!!

Nu kan du alltså bara skifta lappen till en annan dag. Såg du inte julskyltningen ikväll eller kanske ställde in självmant för att det regnade? Flytta din sticky note två dagar fram när du ändå hade en lucka. Eller ryck bort en annan. Och helt ärligt – finns det ingen plats kvar att flytta det till så behöver du ändå se över hur du hanterar din tid.

Det kan se ut så här:
20161106_212538

Här har jag inte distribuerat planeringen än utan bara samlat görandena på samma sida för att se hur det passar bäst att pussla in dem.
Detta är naturligtvis ett effektivt sätt att planera saker även om det inte är jul. Jag skulle själv påstå att alla situationer i livet där du ska göra något konkret inom en överskådlig tidsperiod som inte är bunden till en viss dag/tid och inte är akut är ypperlig för den här typen av planering. För om du inte kan justera dag/tid skriver du ju in det på den dag/tid som är angiven. Det är ni med på eller?

 

Det var i alla fall ett riktigt praktiskt tips i ett riktigt långt inlägg. Riktigt praktiskt om man gillar analoga lösningar i alla fall. Håll till godo. Och håll gärna till i snön.

Kommentera

